Optimalisering, del 1
20. juni 2011
Underveis i arbeidet med å optimalisere og effektivisere annonsørkontoer dukker det alltid opp en rekke ulike problemer og utfordringer. Selv om mange av disse er av en individuell art, er det stort sett mulig å bruke generelle tilnærmingsmåter. I denne artikkelen gir vi en kort beskrivelse av de viktigste kontoaspektene under den innledende optimaliseringen. Målet er at du som annonsør skal være i stand til å utføre enkel kontokonfigurering, og føle deg trygg på at optimalisering er noe du virkelig kan. I tillegg til denne artikkelen kan du prøve et nettbasert seminar om hvordan du setter opp en effektiv konto.
1. Kontostruktur
Kampanje 1, annonsegruppe #1. Det er ofte her kontostrukturen begynner og slutter. Riktig kontostruktur utgjør imidlertid selve grunnfundamentet. Hvis ikke dette er på plass, har videre optimalisering ingen som helst hensikt. Du kan ikke begynne med taket når du skal bygge hus. Første trinn er derfor å kontrollere at:
- Annonsekampanjen fungerer som «vindu» til nettstedet, og speiler produktene og tjenestene du tilbyr.
- Du har satt opp globale parametere (målretting, budsjett) på kampanjenivå.
Du har satt opp separate annonsegrupper for hvert enkelt produkt. Annonsegrupper som er konsentrert om ett tema eller er myntet på én bestemt kundegruppe, er gruppert på kampanjenivå. Ingen grunn til bekymring om du har mange annonsegrupper. Dette er et tegn på at du har en effektiv konto.
2. Annonser
Mange annonsører vil at jeg skal ta en titt på en annonse de har laget, og spør meg: «Er dette er en god annonse?» Spørsmålet er vanskelig å svare objektivt på. Det å lage annonser er en kreativ prosess. Hver eneste annonse i AdWords er unik, og det er det som gjør dem spennende både for de besøkende og annonsørene. Samtidig må du passe på:
- At annonsen er enkel, men samtidig profesjonell. Dette innebærer at budskapet kommer tydelig frem, at der ikke er språklige feil, og at annonsen skiller seg ut og fanger oppmerksomheten til de besøkende.
- Opprett to eller tre annonser i hver annonsegruppe, og vis dem på Internett én av gangen. På denne måten kan du vurdere hvor effektiv hver annonse er.
- Fang oppmerksomheten til de besøkende ved å bruke uttrykk som for eksempel «Gratis levering», men pass på at du ikke lover mer enn du kan holde.
- Hvis du målretter mot Russland, Ukraina og enkelte andre land, kan annonsene være lengre enn standard. Du må da bare å huske å velge dette alternativet i annonsegruppen når du lager en ny tekstannonse. Utnytt denne muligheten for det den er verdt!
- Som en tommelfingerregel fungerer annonsene best hvis destinasjonsadressen fører til produktet det blir annonsert for, og ikke til nettstedets startside. Besøkende som ønsker å kjøpe nytt kjøleskap, har neppe interesse av å kikke på strykebrett
3. Søkeord
Søkeordene er veiviseren som fører de besøkende til annonsen og nettstedet. En effektiv liste over søkeord er derfor en garanti for at annonsen blir vist kun til besøkende som er interessert i det den har å tilby. Jo flere kvalitetspoeng søkeordet har, desto lavere blir dessuten kostnaden per klikk. Når du lager en søkeordliste, bør du derfor ha følgende i bakhodet:
- I regelen bør ikke annonsegruppen ha mer enn 10–20 søkeord. Hvis søkeordlisten er vesentlig lenger, er det en tydelig indikasjon på at annonsegruppen ikke er tilstrekkelig nøyaktig definert. Det kan da være lurt å dele opp gruppen i to eller tre.
- Du kan begynne med å hente forslag til søkeord fra ditt eget nettsted, eller fra tidligere erfaringer. Sett deg selv i de besøkendes sted, og tenk over hvilke ord de sannsynligvis vil bruke når de leter etter produktet ditt. Hvis du går tom for ideer, kan søkeordverktøyet være til hjelp (fanen Rapportering og verktøy).
- Negative søkeord er gull verdt. Ved hjelp av negative søkeord kan du filtrere ut irrelevante søk, og dermed unngå å sløse med pengene. Bruk funksjonen Vis søkeord i fanen Søkeord for å finne ut hvilke søkeord som er irrelevante, og legge til negative søkeord. Dette vil også hjelpe deg å finne flere gode søkeord. Filtrering av søkeord er ikke en engangsforeteelse, men noe som må gjøres med jevne mellomrom for å sikre optimalt resultat. Rutinearbeid er kanskje ikke det morsomste, men det må til.
Tiltakene ovenfor sørger for at du får et solid grunnlag, det vil si en strukturert konto med effektive annonser og søkeord. I de følgende artiklene kan du lese mer om geografisk målretting, budgivning og budsjettering, annonseplasseringer og hvordan du sporer kampanjeresultatene.
Skrevet av: Aleksei Petrov, Inside Google AdWords
Publisert av: Mi Tu Le, Inside Google AdWords