For noen måneder siden introduserte vi +1-knappen for å gjøre det enkelt for folk å få anbefalinger fra folk de stoler på når de søker. En personlig anbefaling fra noen du stoler på er en av nyttigste informasjonskildene som finnes. Siden da har +1-knappen blitt installert på millioner av nettsider, med over fire milliarder visninger daglig. I begynnelsen av oktober utvider vi det til å omfatte visningsannonser på Internett.

Hvis du publiserer visningsannonser via Google displaynettverk, kan du se +1-knappen og anbefalinger med annonsene dine. Med et enkelt klikk kan folk anbefale annonsens destinasjonsside til venner og kontakter.

Innlemming av personlige anbefalinger i visningsannonser har potensiale til å endre måten folk ser på annonsering på. En visningsannonse blir mye mer virkningsfull når folk kan se hvilke av vennene og kontaktene deres som har valgt å stille seg bak en side.

Ta for eksempel Eline, som ser en annonse med billige flybilletter. Hun gir +1 til annonsen på bakgrunn av at hun tenker at vennene hennes vil sette pris på lignende tilbud. Når Elines venner og kontakter som er logget på Google ser annonsen med billige flybilletter, vil de fra nå av se et bilde av Eline nederst på annonsen med en merknad om at hun ga annonsen +1.

+1-knappen og anbefalinger vises nederst på visningsannonser, og forsvinner deretter sakte helt til brukeren plasserer musemarkøren over annonsen. Brukeren kan også lukke overlegg ved å klikke på x.


Det er altså mest sannsynlig at Susanns venner og kontakter vil se annonsen. Ettersom en anbefaling fra en venn er et såpass kraftig signal på relevans, gir Google displaynettverk annonser som har blitt anbefalt en ekstra dytt ved å ta dem med i auksjonen for enhver side en venn besøker. Hvis du målretter mot bestemte plasseringer eller målgruppesegmenter, (inkludert interesse kategorier og videresalgs lister), vil annonsene dine bare vises på sider som samsvarer med de begrensningene. I tillegg vil annonsene aldri vises på plasseringer eller kategorier på en ekskluderingsliste.

Vær også oppmerksom på at en +1 på en annonse korresponderer med annonsens destinasjonsside. Derfor har det ikke noe å si om det er en +1 på en søkeresultatside, et nettsted eller en visningsannonse. En enkelt +1 gjelder for det samme innholdet på Internett, uansett hvor den vises.

På Google displaynettverk vil +1-knappen legges til bildeannonser, animerte .GIF-annonser, Flash-annonser, annonsemakerannonser og på utvalgt mobilbeholdning. Du kan også velge å ta med +1-knappen på DoubleClick Rich Media-annonser, som kan publiseres på eller utenfor GDN.

Hvis du ikke er sikker på om du vil at +1-knappen og anbefalinger skal knyttes til annonsene, kan du melde deg ut på kampanjenivå i AdWords under Kampanjeinnstillinger.

Hvis du vil vite mer om +1-knappen og hvordan den påvirker annonser og søkeresultater, kan du gå til nettstedet for +1-knappen .


Skrevet av: Eider Oliveira
Publisert av: Mi Tu Le