For bedrifter representerer mobilapper en betydelig mulighet for å nå frem til kunder. Forbrukere bruker stadig mer tid på mobilappene sine. Den gjennomsnittlige smarttelefonbrukeren i USA har 28 apper installert på telefonen[1], og over 70 % av personer som bruker iOS- og Android-enheter, bruker i gjennomsnitt 81 minutter på apper per dag. Dette utgjør en økning på 91 % fra 2010 til 2011[2]. Forbrukere søker aktivt på mobilenheter – 82 % av smarttelefonbrukerne i USA bruker en søkemotor oftere enn én gang i uken[3].

Vi mener at mobilsøk er en effektiv kanal for å komme i kontakt med kunder som søker etter bedriften eller appen din. I fjor lanserte vi forbedringer for klikk for å laste ned-annonser, og for utgivere lanserte vi egendefinerte  søkeannonser for mobilapper. Nå ønsker vi å fortelle om en rekke nye funksjoner som gjør det enda enklere for AdWords-annonsører å markedsføre, spore og tjene penger på mobilappene sine. For første gang kan bedrifter bruke AdWords-mobilsøkannonser til å markedsføre, tjene penger på og spore appene sine.

Markedsfør appen din ved hjelp av den nye mobilapp-utvidelsen
Alle AdWords-kontoer vil få en ny annonseutvidelse – mobilapp-utvidelsen. Når mobilbrukere søker etter en bedrift, er de kanskje ikke klar over at bedriften har en app. Mobilapp-utvidelsen gir annonsører muligheten til å legge til en nedlastingskobling for mobilappen i søkeannonsene sine. Med denne utvidelsen kan annonsører markedsføre mobilappen sin til brukere som i utgangspunktet bare søkte etter bedriftens merkevare eller et produkt eller en tjeneste.

Med mobilapp-utvidelsen får annonsørene en ny distribusjonskanal for mobilappene sine, mens brukerne får et nytt medium der de kan gjøre oppdagelser. Betatestere opplevde en økning i klikkfrekvensen på 6 % for kampanjer med mobilapp-utvidelser sammenlignet med kontrollkampanjene.

Den nye mobilapp-utvidelsen ligger i Annonseutvidelser-fanen. Ved hjelp av den nye funksjonen for valg av app er det enkelt å finne appen til bedriften din i Google Play-butikken eller iTunes App Store.

GrubHub, som er en nett- og mobiltjeneste som kobler brukere til restauranter og tilbyr enklere nettbestilling med levering eller henting, var blant de første betatesterne av mobilapp-utvidelsen. I tillegg til å lede mobilkunder som søker etter matleveringstjenester, til mobilnettstedet sitt, brukte de mobilapp-utvidelsen til å legge til en ekstra kobling til nedlastingssiden for appen deres. Abby Hunt i GrubHub forklarer hvor viktig det er å nå frem til kunder på mobile enheter: «GrubHub hjelper brukerne våre med å få mat når som helst og hvor som helst – og derfor er det viktig å nå frem til brukerne på de mobile enhetene deres. Når folk blir sultne, sjekker de den mobile enheten sin på vei hjem fra jobben eller på vei til en forelesning, og vi er nødt til å være der de er

GrubHub var blant de første betatesterne av mobilapp-utvidelsen, som gir sultne kunder som søker etter bedriften deres, tilgang til informasjon på mobilnettstedet eller appen deres via en annonse.

Nyttig tilleggsinformasjon i klikk for å laste ned-annonser
Annonsører som kjører kampanjer som utelukkende fokuserer på å markedsføre og fremme nedlasting av appene deres, vil ha nytte av nye endringer som tilfører nyttig tilleggsinformasjon i klikk-for å-laste ned-annonser. I fjor tilføyde vi mobilapp-ikoner ved siden av tekstannonsen. Nå har vi integrert mer utfyllende informasjon om mobilappen din i selve annonseenheten. Når klikk for å laste ned-annonsen din vises til en bruker som søker, vil brukeren kunne se forhåndsvisninger av bilder, en beskrivelse av appen din og, når det er aktuelt, informasjon om priser og vurderinger.

All denne nye informasjonen i klikk for å laste ned-annonsen hentes automatisk fra Google Play-butikken og iTunes App Store. Vi håper at kundene vil ha nytte av disse nye endringene som gjør klikk for å laste ned-annonsene mer engasjerende for brukere som søker på Google.

Quicken Loans Inc., som er USAs største nettbaserte boliglångiver og blant de fem største långiverne for privatpersoner, bruker klikk for å laste ned-annonser i markedsføringen av lånekalkulatoren sin. De har opplevd en rask økning i antallet kunder som søker etter dem på mobile enheter. Greg Broda, sjef for betalte søkepartnere i Quicken Loans, sier: «Da vi skulle markedsføre den nye lånekalkulatoren vår, hersket det aldri noen tvil om at Googles mobilplattform for klikk for å laste ned-annonser var den beste løsningen. Plasseringen har gitt oss muligheten til å dele appen med en nøye utvalgt og engasjert brukergruppe

Quicken Loans publiserer klikk for å laste ned-annonser, som nå også inneholder forhåndsvisninger av appen og prisinformasjon, som leder brukerne til nedlastingssiden for appen.
  
Spor nedlastinger av Android-apper gjennom AdWords 
Nå har bedrifter muligheten til å spore nedlastinger av Android-apper fra AdWords-kampanjene sine i form av AdWords-konverteringer. Dette innebærer at når en bruker laster ned en mobilapp fra Google Play-butikken via en klikk for å laste ned-annonse eller mobilapp-utvidelse, teller denne nedlastingen som en konvertering. 

Tjen penger på mobilappen din ved hjelp av tilpassede søkeannonser for mobilapper
Nå kan bedrifter utnytte søkefunksjonalitet for å tjene penger på mobilapper ved å publisere tilpassede søkeannonser for mobilapper. Mobilappbrukere får presentert annonser som er relevante for det brukerne søker etter inne i appen, og bedrifter som kjører mobilapper, får et nytt verktøy for å tjene penger på innholdet og tjenestene de tilbyr. Nå har vi også introdusert tilpassede søkeannonser for nettbrettapper gjennom den nye SDK-en for AdMob.

For bedrifter representerer mobilapper en betydelig mulighet for å nå frem til kunder, og i den forbindelse er mobilsøk en viktig kanal. I løpet av året ser vi frem til å lansere nye produkter som vil hjelpe bedrifter med å oppnå vekst ved å markedsføre, spore og tjene penger på mobilappene sine med Google. 

Skrevet av: Anurag Agrawal, produktansvarlig for mobilsøkannonser
Publisert av: Stefania Montagna, Inside Google AdWords


[1] Our Mobile Planet, 2012
[2] Flurry Analytics, 2011
[3] Our Mobile Planet, 2012