Med Nettstedkoblinger blir annonsene dine mer verdifulle, ved at de viser direktekoblinger til spesifikke nettsider du ønsker å markedsføre. Brukere kommer dermed raskere til bestemte destinasjoner på nettstedet ditt. I gjennomsnitt kommer du også til å oppnå høyere klikkfrekvens for annonsene dine. Nettstedkoblinger er derfor en god løsning for å forbedre kampanjeresultatene.

De eksisterende retningslinjene våre
krever at hver enkelt nettstedkobling i en kampanje fører til en egen destinasjonsside. Dette betyr at en bruker kan forvente å komme til en destinasjonsside som gir en meningsfylt og unik opplevelse for hver enkelt nettstedkobling.

I det siste har vi imidlertid lagt merke til en økning i antall nettstedkoblinger som er opprettet med samme destinasjonssideadresse eller identisk innhold. Fra og med i dag vil vi derfor begynne å håndheve disse retningslinjene mer aktivt.

Slik vil det fungere
Først kommer vi til å fokusere på nye nettstedkoblinger samt nettstedkoblinger du endrer. Etter hvert som annonsene dine vises, vil systemet kontrollere at nettstedkoblingene oppfyller kravene i retningslinjene. Nettstedkoblinger som ikke oppfyller kravene, blir ikke vist.

Innvirkning på format og resultater
Vi anbefaler at du legger inn seks til ti unike nettstedkoblinger i kampanjene dine for å øke sjansene for at flere nettstedkoblinger vises sammen med annonsene dine.

Hvis du har for få kvalifiserte nettstedkoblinger, kan dette hindre at annonsen din vises i de store to- og trelinjersformatene som krever flere kvalifiserte nettstedkoblinger. Husk at større formater er synligere og har høyere gjennomsnittlig klikkfrekvens. Hvis du ikke har nok kvalifiserte nettstedkoblinger i kampanjen din, kan det hende at nettstedkoblinger ikke vises i annonsene dine i det hele tatt.

Fremtidige krav til eksisterende nettstedkoblinger
Vi innser at det kan ta tid å kontrollere og rette opp duplikater blant eksisterende nettstedkoblinger og nettadresser til destinasjonssider. Derfor venter vi noen måneder med å håndheve kravene til eksisterende nettstedkoblinger. Men du bør ikke utsette denne oppgaven til siste øyeblikk. Vi gjør også oppmerksom på at alle nettstedkoblinger du legger til eller endrer, må oppfylle kravene umiddelbart.

Startveiledning
Vi anbefaler at du gjør en grunnleggende opprydding, og at du starter med de kampanjene som viser nettstedkoblinger oftest. Dette er sannsynligvis kampanjer som inneholder merkevarerelaterte søkeord – for eksempel navnet på bedriften din og de mest velkjente produktene og tjenestene du tilbyr.

Slik jobber du deg gjennom dette ved hjelp av AdWords-grensesnittet:
  1. Logg deg på AdWords-grensesnittet, og klikk på Annonseutvidelser-fanen.
  2. Velg Utvidelser for nettstedkoblinger fra rullegardinmenyen.
  3. Sortér utvidelsene for nettstedkoblinger etter visninger eller klikk ved å klikke på kolonneoverskriften.
  4. Klikk på hver enkelt nettstedkobling i kampanjen med best resultater, og følg disse koblingene til deres respektive destinasjonssider (du blir ikke belastet for disse klikkene).
  5. Korriger alle duplikatforekomster du finner, ved å holde markøren over utvidelsesområdet og klikke på blyantikonet.
Deretter kan du jobbe deg gjennom alle kampanjene i kontoen din. Hvis du ikke ønsker å overlate noe til tilfeldighetene, må du kontrollere destinasjonene på Annonser- og Søkeord-fanene opp mot destinasjonene i nettstedkoblingene for hver enkelt kampanje. Hvis du ønsker mer informasjon eller trenger hjelp med nettstedkoblinger, kan du gå til brukerstøtten for AdWords eller kontakte kundeservice hos AdWords.

Innlegg skrevet av Mark Martel, Google-annonser
Publisert av Stefania Montagna, Inside Google AdWords