Håndheving av kravene om unike produktkoder for Google Shopping
11. mars 2014
I fjor kunngjorde vi at vi begynte å håndheve kravene om unike produktkoder for å forbedre datakvaliteten på Google Shopping. De nye spesifikasjonene gjør det mulig å vise bedre Google Shopping-resultater til brukerne, samtidig som vi skaper flere muligheter for selgerne. Nærmere bestemt hjelper unike produktkoder oss med å opprette én oppføring for et produkt med de ulike selgerne, slik at brukerne kan oppdage et bredere spekter av produkter på Shopping og enkelt finne frem til forhandleren de foretrekker for å kjøpe produktet.
For å kunne oppfylle kravene om unike produktkoder må du oppgi omfattende og nøyaktige data. Vi anbefaler på det sterkeste at du gjør de nødvendige endringene for å overholde kravene, siden bedre datakvalitet er et avgjørende virkemiddel for å forbedre resultatene for produktoppføringsannonsene dine.
I fjor begynte vi håndhevingen (1) ved å ikke godkjenne produkter som ikke hadde data i strømmen for attributtene for den unike produktkoden (GTIN, delenummer og/eller merke), (2) ved å ikke vise produktoppføringsannonser for produkter som feilaktig brukte identifier_exists-attributtet, og (3) ved å ikke godkjenne produkter med ugyldige GTIN-verdier som ikke rettet seg etter standardspesifikasjonene for GTIN.
Ytterligere håndheving av kravene om unike produktkoder
Snart begynner vi å (1) underkjenne produkter med feil GTIN, delenummer og merke, og (2) unnlate å vise på globalt nivå produktoppføringsannonser for produkter som feilaktig bruker identifier_exists-attributtet. Vi kommer til å fortsette å trappe opp håndhevingen for å finne og underkjenne produkter med feil data for GTIN, delenummer og merke i løpet av de neste månedene.
Vi anbefaler at du går gjennom advarsler og manglende godkjenninger for produkter på fanene Datakvalitet og Datainformasjonsstrømmer i Merchant Center. For manglende produktgodkjenninger som står på vent, kan bruddene bli vist som advarsler og etter hvert som feil i brukergrensesnittet etter startdatoen for håndhevingen. For produkter som degraderes på grunn av feil bruk av «identifier_exists»-attributtet, ber vi deg gå gjennom produktene dine der attributtet er satt til «usant» for å forsikre deg om at denne merkingen bare er gjort for unike varer.
Mer informasjon er tilgjengelig ikravene om unike produktkoder og de mest oppdatertespesifikasjonene for produktstrømmer, slik at du kan gjøre de nødvendige endringene i dataene dine. Du kan også se den forrige Office Hour-videoen, som hjelper selgere med disse nye kravene.
Publisert av Angelika Rohrer, Program Manager, Google Shopping
Postet av Janne Smith, Google AdWords teamet
Postet av Janne Smith, Google AdWords teamet