Tenk deg at du kunne nå ut til kundene i det øyeblikket de har bestemt seg for å kjøpe.

Dette er ideen bak funksjonen for intensjonsmålgrupper – et AdWords-visningsalternativ som vi lanserte i fjor. Ved hjelp av kjøpesignaler, som hvilke nettsteder forbrukerne besøker, hvilke annonser de klikker på, og om de har gjort noen konverteringer nylig, knyttes annonsene dine til forbrukere som aktivt søker etter eller sammenligner produkter og tjenester i hele Google Displaynettverk. Ett år senere brukes intensjonsmålgrupper av selskaper som Wayfair.com, USAs nest største forhandler av hjemmeartikler, og Toll Brothers, et selskap som bygger luksusboliger, for å komme i kontakt med kvalifiserte potensielle kunder i stor skala.


Wayfair har fått opptil 20 % høyere svarfrekvens på annonsene sine for intensjonsmålgrupper. «Det blir mye enklere å finne kunder som akkurat skal til å kjøpe noe», sier Ben Young, senioranalytiker hos Wayfair. «De har vært gjennom vurderingsprosessen, og nå ser de etter et perfekt tilbud eller et perfekt sted å bestille.»

 Toll Brothers har nådd ut til kjøpere i intensjonsmålgrupper fra eiendoms- og boligsegmenter som «boligtomter til salgs», «hjemmedekor» og «møbler til hjemmet». Resultatet ble at de nå har opptil  50 % lavere CPA, flere potensielle kunder og en klikkfrekvens (CTR) som er opptil tre ganger høyere for remarketingannonser. «En av de største utfordringene er å finne kvalifiserte potensielle kunder», forteller Tim Bolle, sjef for nettmarkedsføring hos Toll Brothers. «Vi fant ut at vi kunne bruke intensjonsmålgrupper til å nå ut til en mer kvalifisert målgruppe av mennesker som aktivt leter etter et hjem.»

Det er enkelt å legge til intensjonsmålgrupper i kampanjene dine. Du finner funksjonen på «Interesser
og remarketing»-fanen under Display-delen i AdWords. Annonsører kan velge intensjonsmålgrupper i 14 forskjellige vertikaler på mer enn et dusin språk, inkludert japansk, fransk, spansk og tysk. Det legges til flere språk i fremtiden. Hvis du vil vite mer, kan du besøke brukerstøtten for AdWords. 

Skrevet av Diya Jolly, produktsjef, Google Displaynettverk

Postet av Janne Smith, Google AdWords Support