I februar kunngjorde vi oppgraderte nettadresser – en raskere og enklere måte å administrere nettadressene dine på i AdWords. Med oppgraderte nettadresser kan du administrere landingssiden og sporingsinformasjonen din hver for seg ved å bruke de nye feltene for endelig nettadresseog sporingsmal.Ta en titt på denne videoen for å finne ut mer om fordelene med oppgraderte nettadresser.

Fra og med 1. juli må alle annonsører begynne å brukeoppgraderte nettadresser i stedet for destinasjonsadresser. Hvis du allerede har oppdatert nettadressene dine til oppgraderte nettadresser, er alt i orden og du trenger ikke å gjøre noe mer. Hvis du ennå ikke har oppgradert, kan du lese videre for å finne ut hva som skjer med annonsene* og nettadressene dine fra og med 1. juli 2015, og hvilke alternativer du har i forbindelse med oppgraderingen.

Hva skjer fra og med 1. juli 2015?

Vær forberedt på følgende endringer fra og med 1. juli:
  1. Destinasjonsadresser kan ikke lenger redigeres eller opprettes. Alle nye nettadresser må opprettes ved hjelp av de nye feltene for oppgradert nettadresse.
  2. Destinasjonsadresser blir automatisk flyttet til det nye feltet for endelig nettadresse. Dette gjelder for alle annonsegrupper i kontoen din som ikke inneholder nettadresser med viderekoblinger på tvers av domener**. Du mottar et varsel i AdWords-kontoen din med informasjon om eventuelle gjenværende annonsegrupper som ikke ble oppgradert. 
  3. Eventuelle annonser med destinasjonsadresser som ikke er blitt oppdatert til oppgraderte nettadresser, slutter å vises om noen få måneder. Du får beskjed via e-post og et varseli kontoen din 30 dager før annonsene dine slutter å vises.
Vanlige spørsmål

Nedenfor får du svar på noen av de vanligste spørsmålene om oppgraderingen.

Spørsmål: Trenger jeg å oppgradere hvis jeg ikke bruker nettadressesporing, eller hvis jeg bare bruker automatisk merking?
Spørsmål: Hvilke nettadressetyper blir ikke automatisk oppgradert og slutter etter hvert å vises?
Spørsmål: Hvordan oppgraderer jeg nettadresser med viderekoblinger på tvers av domener?
  • Svar: Du kan bruke den grunnleggende eller den avanserte metoden som du finner i oppgraderingsveiledningen vår for slike nettadresser. Husk å oppgradere både nettadresser som er satt på pause og aktive nettadresser. Kontakt leverandøren av tredjepartsverktøyet hvis du trenger hjelp.
Spørsmål: Blir annonsestatistikken tilbakestilt i løpet av oppgraderingen?
  • Svar: For å beholde annonsestatistikken din må du bruke metoden for automatisk eller grunnleggende oppgradering. Du kan også vente på at systemet vårt oppgraderer nettadressene dine automatisk. Resultatstatistikken din blir beholdt, og annonsene dine må ikke gjennomgås på nytt.

    Hvis du ikke har noe i mot at annonsestatistikken din tilbakestilles, og du ønsker å dra fullt utbytte av oppgraderte nettadresser, kan du benytte den avanserte oppgraderingsmetoden. Da kan du bruke de nye sporingsmalene og verdisporingsparameterne. Hvis du gjør endringer etter denne oppgraderingen, blir ikke annonsestatistikken din tilbakestilt.

    Vi minner om at du fortsatt har tilgang til all tidligere resultatstatistikk for de fjernede annonsene dine via AdWords-rapportene.
Spørsmål: Jeg bruker dynamisk sporing i nettadressene mine. Hva må jeg gjøre?
  • Svar: Du må oppgradere nettadressene dine manuelt ved hjelp av metoden for grunnleggende oppgradering innen 1. juli. Finn ut mer
Les de vanlige spørsmålene om oppgraderingsveiledningen vår hvis du vil ha mer informasjon.

Hjelp med oppgraderingen
Vi er innforstått med at denne oppgraderingen krever litt innsats fra din side, og vi er her for å hjelpe deg. Her er noen ressurser som kan være nyttige når du skal velge det beste oppgraderingsalternativet eller trenger veiledning gjennom prosessen.

Vi ønsker deg lykke til videre med AdWords. Du kan når som helst kontakte oss hvis du trenger hjelp med oppgraderingen.

Skrevet av Leo Sei, produktsjef i Google AdWords
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

*Alle steder der vi skriver «annonser», mener vi også nettadresser som brukes i søkeord, nettstedslinker og automatiske mål, samt andre målrettingsalternativer som er tilgjengelige for Søkenettverket, Displaynettverket og Shopping.

**Destinasjonsadresser som bruker viderekoblinger på tvers av domener (dvs. nettadresser som viderekobler til et annet nettsted enn domenet ditt), kvalifiserer ikke for den
automatiske oppgraderingen. Du må oppgradere nettadressene dine manuelt ved hjelp av oppgraderingsveiledningen.