Mobile løsninger har medført store endringer, både for forbrukere og bedrifter. Forbrukere forventer i større grad enn noen gang at relevant informasjon er tilgjengelig umiddelbart. For å lykkes i dagens marked må du få kontakt med kundene på helt riktig tidspunkt – når de ser etter informasjon eller ønsker å dra et sted, gjøre noe eller kjøpe noe. Googles virksomhet er fundert på nettopp dette prinsippet – å tilfredsstille folks behov umiddelbart. Gjennom de nyskapende annonseløsningene våre har vi gitt store og små bedrifter denne muligheten.

Denne uken, på hovedscenen under Advertising Week, fortalte jeg om lanseringen av to nye produkter: «kundesamsvar» og «universelle appkampanjer». Disse funksjonene hjelper annonsører med å være til stede på riktig sted og riktig tidspunkt med annonser som er relevante for brukerens intensjoner.

Nå frem til de mest verdifulle kundene ved hjelp av kundesamsvar

70 % prosent av forbrukerne på nettet bekrefter at kvaliteten, tidspunktet og relevansen til merkevarebudskapet påvirker oppfatningen deres av merkevaren.1 Google har unike muligheter til å knytte relevante brukere til bedriften din. Enten brukerne søker på Google, sjekker ut kampanjer i Gmail eller ser videoer på YouTube, kan vi presentere den informasjonen som er mest relevant for det brukerne gjør, uansett når de gjør det, hvor de befinner seg, eller hvilken enhet de bruker. Med dette som grunnlag tilbyr vi nå nye, innovative annonseløsninger som bidrar til enda høyere relevans.

De mest verdifulle kundene dine har høye forventninger. Nå kan Google hjelpe deg med å nå frem til kunder du allerede har et forhold til -- som for eksempel kundene i lojalitetsprogrammet ditt eller kundene som tidligere har kjøpt noe -- på den måten som er mest relevant for intensjonene deres og den aktuelle konteksten.

Kundesamsvar er et nytt produkt som gjør det enklere å nå frem til de mest verdifulle kundene på Google Søk, YouTube og i Gmail -- på det riktige tidspunktet. Med kundesamsvar kan du laste opp en liste med e-postadresser, som deretter kan knyttes til brukerne som er logget på Google, på en måte som er sikker og ivaretar personvernet. Deretter kan du utvikle kampanjer og annonser som er spesielt tilpasset målgruppen din.

Sett at du representerer et flyselskap. Nå kan du nå frem til medlemmer i selskapets bonusprogram mens de planlegger den neste turen. Når disse bonusmedlemmene søker etter «tur/retur new york» på google.no, kan du presentere relevante annonser øverst i søkeresultatet, uansett hvilke enheter de søker fra. Når bonusmedlemmer ser på videoer på YouTube eller sjekker e-posten i Gmail, kan du vise annonser som oppmuntrer dem til å planlegge den neste reisen.

Med kundesamsvar kan du også opprette «lignende målgrupper» for å nå frem til brukere på YouTube og i Gmail som sannsynligvis er interessert i produktene og tjenestene dine. Du kan for eksempel skape oppmerksomhet rundt nye direkteruter ved å vise TrueView-annonser på YouTube til potensielle kunder med lignende interesser og trekk som bonusmedlemmene.

Med kundesamsvar kan du presentere merkevaren din på riktig sted, på riktig måte og når brukeren er mest mottakelig. Bare Google gir deg muligheten til å nå frem til de mest lojale kundene dine på helt riktig tidspunkt.


«Kundesamsvar» og «lignende målgrupper» lanseres til alle annonsører i løpet av de neste ukene. Finn ut mer

Markedsfør appene dine med en rekkevidde uten sidestykke
Folk oppdager nye apper på forskjellige måter – gjennom nettsøk, anbefalinger i videoer og forslag i apper. Hvis bedriften din har utviklet en app, trenger dere en skalerbar løsning for å nå frem til de brukerne som med høyest sannsynlighet kommer til å installere appen – i ulike kanaler.

Fra og med i dag blir universelle appkampanjer tilgjengelige for alle utviklere og annonsører. Med denne nye AdWords-kampanjetypen kan du nå frem til appbrukere på Google Søk, Google Play, YouTube og i Google Displaynettverk. Med noen få, enkle trinn kan du markedsføre appen din med enestående rekkevidde på verdens største nettverk og plattformer.

La oss si at du har laget et eventyrspill. Universelle appkampanjer har en rekkevidde uten sidestykke – du kan for eksempel oppmuntre YouTube-brukere til å installere appen. YouTube har mer enn én milliard brukere som samlet ser flere hundre millioner timer med innhold hver dag. Annonsene dine kan også nå frem til spesifikke målgrupper på 650 tusen apper og mer enn 2 millioner nettsteder i GDN. En avgjørende faktor med universelle appkampanjer er at de fanger opp spesifikke søk, for eksempel «eventyrspill» og «hjernetrimspill», og viser appen din til folk som leter etter noe nytt å laste ned.


Det eneste du trenger å gjøre, er å oppgi ønsket kostnad per installasjon, så ordner vi resten. Med universelle appkampanjer skalerer du rekkevidden av installasjonsannonser for Android-apper til samtlige av Googles annonseplattformer, slik at du kan oppnå enda flere nedlastinger. Vi har automatisert kampanjekonfigureringen ved å hente bilder, videoer og beskrivelser av appen din direkte fra oppføringen på Google Play. Med utgangspunkt i denne informasjonen genereres ulike annonseformater, slik at annonsene ser like bra ut uansett hvor de vises.



Deretter optimaliseres kampanjene dine gjennom dynamisk læring, slik at du oppnår så mange appinstallasjoner som mulig med den målkostnaden per installasjon du har angitt. Ved å teste ut forskjellige versjoner av annonseteksten og appbildene i alle de kvalifiserte Google-nettverkene finner vi ut hvilke varianter som fungerer best, slik at vi bare viser de annonsene som gir best resultater. Finn ut mer

Stemningen under Advertising Week 2015 bekrefter hvor spennende det er å jobbe innenfor markedsføring i dag. Jeg er så heldig at jeg får utvikle produkter som hjelper bedrifter med å fortelle om merkevarene sine og få kontakt med forbrukere på helt riktig tidspunkt.


Skrevet av Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President i Ads and Commerce
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

1 Google/Ipsos, ”Consumers in the Micro-Moment”, mars 2015.