De fleste av oss bruker e-post regelmessig for å holde kontakten med familie, venner og kolleger. Mange næringslivsaktører bruker også e-post for å fortelle kundene siste nytt, for eksempel om varer som er på tilbud, billige storbyferier eller nye produkter. Vi har i mange år samarbeidet med annonsører for å videreutvikle strategier for e-postmarkedsføring og teste metoder for å formidle mer relevante tilbud til brukerne via tilpassede Gmail-annonser[1]. Fra og med i dag er disse tilpassede Gmail-annonsene tilgjengelige for alle annonsører direkte i AdWords.

Omfattende og interaktive annonseformater
I arbeidet med å utvikle Gmail-annonser har vi testet forskjellige formater for å finne ut hva brukerne synes er mest engasjerende. En av forbedringene vi har gjort, er å fjerne standard tekstannonser fra Gmail og vise færre, tilpassede annonser av høyere kvalitet som er mer sømløst integrert med grensesnittet i innboksen.

Etter dagens lansering kan annonsører administrere tilpassede Gmail-annonser direkte i AdWords ved å lage en kampanje for Displaynettverket og opprette et format for Gmail-annonser i annonsegalleriet. Annonsen har to hoveddeler:

  • Den minimerte annonsen som brukerne ser først, og som står i stil med utseendet til Gmail-innboksen. Brukerne kan klikke på denne annonsen for å utvide den og få mer informasjon.
  • Den utvidede annonseenheten blir utløst av et klikk på den minimerte annonsen. Dette er en helsides tilpasset annonse som gjenspeiler den informative og visuelle utformingen av en landingsside. Etter at brukerne har klikket for å utvide annonsen, er alle påfølgende klikk på innholdet gratis, inkludert klikk for å lagre annonsen i innboksen eller videresende den til andre.

Annonsører kan velge mellom flere redigerbare Gmail-annonsemaler for den utvidede annonseenheten. De kan bruke et enkeltbilde, markedsføre en salgskampanje som kombinerer et bilde med en beskrivelse og en handlingsknapp, eller vise flere produkter samtidig. Den største fleksibiliteten får du med det spesialtilpassede HTML-formatet. Med dette formatet kan du konfigurere ressursene dine på mange ulike måter og gjøre annonseopplevelsen enda bedre ved å ta med videoer, skjemaer og telefonnumre samt flere linker og handlingsfremmende uttrykk.


Eksempler på utvidede annonseenheter

Nå frem til målgruppen din med avansert målretting mot Displaynettverket
Du kan bruke de fleste eksisterende alternativene for målretting mot Displaynettverket, for eksempel søkeord, interessemålgrupper, demografi og emner. En annonsør som markedsfører sportsklær, kan for eksempel velge relevante emner som «Kropp og helse» og «Sportsartikler», eller målrette mot personer i interessemålgruppene «Helse- og treningsentusiaster» eller «Løpeinteresserte».

Selskaper som Marriott International bruker allerede Gmail-annonser for å få kontakt med brukere som leter etter gode tilbud:

«Vi har oppnådd stor suksess ved å kjøre Gmail-annonser og skape oppmerksomhet om Renaissance-hotellene våre i samarbeid med mediebyrået Beeby Clark+Meyler. Størrelsen på annonseenheten gjør det mulig for oss å bruke videoer og bilder som fremhever atmosfæren på Renaissance-hotellene og gir gjestene våre en forventning om nye opplevelser på stedet de skal besøke. I samarbeid med reklamebyrået Anomaly har vi bygd inn visuelle effekter i annonsene våre og dermed oppnådd stort brukerengasjement. Vi har registrert en økning på 25 prosent i tidsbruk og 18 prosent i antall sidevisninger per besøk på RenHotels.com. Vi har også sett at merkevaren Renaissance Hotels gjennomgående har hatt stor rekkevidde med denne enheten. Som følge av dette har flere Marriott International-hoteller over hele verden tatt i bruk Gmail-annonser, og snart begynner vi også å bruke dem for Autograph Collection-hotellene våre.»
              – Amy Sherman, direktør for digital markedsføring

Gi brukerne kontroll over hvilke annonser de ser

I arbeidet med å utvikle Gmail-annonser har vi hele tiden gitt brukerne mulighet til å kontrollere aktivt hvilke typer annonser de ser. De kan administrere annonseinnstillingene sine og fjerne uønskede annonser fra bestemte annonsører, akkurat som for andre Google-annonser. De kan også reservere seg mot alle interessebaserte annonser.

Hvis du vil vite hvordan du oppretter din første Gmail-annonse, finner du mer informasjon i brukerstøtten vår.

Omry Pruzan, produktsjef for Gmail-annonser
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

[1] Gmail-annonser kjøres ikke i Gmail for Work som en del av Google Apps for Work.