AdWords Optimaliseringstips Tips: Del 5 - Søkeord for viderekomne
11. februar 2009
De siste ukene har vi delt en rekke tips om optimalisering av AdWords-kontoen. I vårt siste innlegg om optimalisering av søkeord skrev vi om hvordan bygge og utvide en søkeordliste. I dette innlegget tar vi for oss andre strategier som kan hjelpe deg med å avgrense og målrette søkeordene i AdWords-kontoen din for enda mer effektiv ytelse.
Søkeordets lengde
Forskning viser at et flertall av brukere søker med ett til fem ord, og at de fleste brukerne søker med setninger i stedet for enkeltord (Kilde: OneStat.com). samtidig som det er viktig å inkludere en rekke søkeord for å sikre både kvalitet og kvantitet på mottatt trafikk, må du huske på at generelle enkeltord som "bil" eller "boliglån" vil bli svært høy trafikkert men kanskje ikke være målrettet nok. På den annen side vil søkeord bestående av syv ord, for eksempel "finne måter å forynge usunn hud på", kunne være så spesifikke at ingen noensinne søker på dem.
Søkeordene som gir best resultater for deg avhenger av dine produkter og tjenester, og hvordan kundene dine søker etter dem. Folk kan søke etter refinansiering av boliglån med noen få ord, men kan søke etter forlovelsesringer med et lengre søk. For eksempel, et søkeord som er målrettet mot seriøse smykkekunder vil kunne være såpass detaljert som "tre steins prinsessekuttet platina diamant forlovelsesring".
Negative Søkeord
Negative søkeord, en av fire typer søkeordalternativer i AdWords, kan hjelpe med å målrette annonsene mot potensielle kunder samt øke avkastning og konverteringsfrekvens. Ulikt fleksible søkeord, eksakte søkeord og setninger som søkeord, er negative søkeord ord du IKKE vil at annonsene dine skal vises for. Du kan bruke negative søkeord på enten annonsegruppe- eller kampanjenivå. Når du oppretter en negativ søkeordliste, bør du forsøke å være så grundig som mulig, men vær forsiktig med at ingen av de negative søkeordene sammenfaller eller overlapper de andre søkeordene dine, ettersom det vil føre til at annonsen ikke vises. For eksempel, en som annonserer for vindusruter vil mest sannsynlig at hennes annonser ikke skal vises for søk etter buss- eller fergeruter. Hun kan da legge til buss og ferge som negative søkeord, og annonsen vil følgelig ikke vises for søk som inneholder disse ordene.
På samme måte som du kan bruke søkeordverktøyet til å finne nye søkeordvarianter for "positive" søkeord, kan du også bruke den til å finne søkeordvarianter som kan benyttes som negative søkeord. Du vil kanskje også prøve å søke med dine grunnleggende søkeord i Google Søk og se på de første sidene i det organiske søkeresultatet for å finne mulige irrelevante temaer som du ikke vil at annonsen skal vises for.
Du vil kanskje velge å anvende negative søkeord for å filtrere ut enkelte søk av ulike årsaker:
De fleste av de strategier vi har diskutert innebærer utvidelser av søkeordlister. Dersom du vil optimalisere en eksisterende konto kan det imidlertid være like verdifullt å slette søkeord fra kontoen. Start da med å identifisere søkeord som gir dårlige resultater.
Hvis du er fokusert på klikkfrekvens (CTR), ønsker du kanskje å identifisere og slette søkeord med høyt antall visninger men lavt antall klikk. Disse søkeordene kan være for generelle eller ikke relevante nok, og dermed tiltrekke mange visninger men svært få klikk. Hvis du er fokusert på konverteringer, ønsker du kanskje å identifisere og slette søkeord som har høye kostnader men svært få konverteringer. Disse søkeordene kan være for spesifikke og generere svært få visninger over en lang periode fordi svært få mennesker søker på dem.
Du kan identifisere svært spesifikke eller generelle søkeord ved å opprette en rapport og enten endre eller slette disse søkeordene.
Som vi har understreket tidligere, er optimalisering en dynamisk prosess som involverer testing, evaluering og forbering -- å justere sine strategier for best å passe sine annonseringsmål og endringer i markedet. Vi håper våre tips for optimalisering av søkeord har gitt deg en god start. Se opp for neste neste tema vi vil dekke angående optimalisering, nemlig annonsetekst.
Søkeordets lengde
Forskning viser at et flertall av brukere søker med ett til fem ord, og at de fleste brukerne søker med setninger i stedet for enkeltord (Kilde: OneStat.com). samtidig som det er viktig å inkludere en rekke søkeord for å sikre både kvalitet og kvantitet på mottatt trafikk, må du huske på at generelle enkeltord som "bil" eller "boliglån" vil bli svært høy trafikkert men kanskje ikke være målrettet nok. På den annen side vil søkeord bestående av syv ord, for eksempel "finne måter å forynge usunn hud på", kunne være så spesifikke at ingen noensinne søker på dem.
Søkeordene som gir best resultater for deg avhenger av dine produkter og tjenester, og hvordan kundene dine søker etter dem. Folk kan søke etter refinansiering av boliglån med noen få ord, men kan søke etter forlovelsesringer med et lengre søk. For eksempel, et søkeord som er målrettet mot seriøse smykkekunder vil kunne være såpass detaljert som "tre steins prinsessekuttet platina diamant forlovelsesring".
Negative Søkeord
Negative søkeord, en av fire typer søkeordalternativer i AdWords, kan hjelpe med å målrette annonsene mot potensielle kunder samt øke avkastning og konverteringsfrekvens. Ulikt fleksible søkeord, eksakte søkeord og setninger som søkeord, er negative søkeord ord du IKKE vil at annonsene dine skal vises for. Du kan bruke negative søkeord på enten annonsegruppe- eller kampanjenivå. Når du oppretter en negativ søkeordliste, bør du forsøke å være så grundig som mulig, men vær forsiktig med at ingen av de negative søkeordene sammenfaller eller overlapper de andre søkeordene dine, ettersom det vil føre til at annonsen ikke vises. For eksempel, en som annonserer for vindusruter vil mest sannsynlig at hennes annonser ikke skal vises for søk etter buss- eller fergeruter. Hun kan da legge til buss og ferge som negative søkeord, og annonsen vil følgelig ikke vises for søk som inneholder disse ordene.
På samme måte som du kan bruke søkeordverktøyet til å finne nye søkeordvarianter for "positive" søkeord, kan du også bruke den til å finne søkeordvarianter som kan benyttes som negative søkeord. Du vil kanskje også prøve å søke med dine grunnleggende søkeord i Google Søk og se på de første sidene i det organiske søkeresultatet for å finne mulige irrelevante temaer som du ikke vil at annonsen skal vises for.
Du vil kanskje velge å anvende negative søkeord for å filtrere ut enkelte søk av ulike årsaker:
- Filtrér ut ulike produkter eller tjenester: En eiendomsmegler som er fokusert på salg av boliger kan vurdere å inkludere ikke bare de negative søkeordene for "leie" og "leier", men også bruke søkeordverktøyet til å finne varianter av "utleie".
- Filtrér ut irrelevante søk: En annonsør som selger urteblandinger kan oppdage at navnet på en bestemt urt også er navnet på en musikkgruppe. I slike tilfeller vil det være lurt å inkludere negative søkeord som: "musikk", "band", "konsert", "billett", "lyrisk", "album", "mp3", og flertallsversjoner av disse ordene.
- Filtre for seriøse kjøpere: En som selger digitalkameraer vil kanskje filtrere ut søkeord som: "omtale", "rating", "sammenlign", "sammenligne", "sammenligning" og flertallsversjoner av disse ordene, da disse henspeiler et tidligere stadium i kjøpsprosessen.
De fleste av de strategier vi har diskutert innebærer utvidelser av søkeordlister. Dersom du vil optimalisere en eksisterende konto kan det imidlertid være like verdifullt å slette søkeord fra kontoen. Start da med å identifisere søkeord som gir dårlige resultater.
Hvis du er fokusert på klikkfrekvens (CTR), ønsker du kanskje å identifisere og slette søkeord med høyt antall visninger men lavt antall klikk. Disse søkeordene kan være for generelle eller ikke relevante nok, og dermed tiltrekke mange visninger men svært få klikk. Hvis du er fokusert på konverteringer, ønsker du kanskje å identifisere og slette søkeord som har høye kostnader men svært få konverteringer. Disse søkeordene kan være for spesifikke og generere svært få visninger over en lang periode fordi svært få mennesker søker på dem.
Du kan identifisere svært spesifikke eller generelle søkeord ved å opprette en rapport og enten endre eller slette disse søkeordene.
Som vi har understreket tidligere, er optimalisering en dynamisk prosess som involverer testing, evaluering og forbering -- å justere sine strategier for best å passe sine annonseringsmål og endringer i markedet. Vi håper våre tips for optimalisering av søkeord har gitt deg en god start. Se opp for neste neste tema vi vil dekke angående optimalisering, nemlig annonsetekst.