AdWords optimaliseringstips: Del 4 - Grunnleggende om Søkeord
22. januar 2009
I tidligere Optimaliseringstips innlegg har vi delt våre tips om å vurdere din bransje og din målgruppe, kjenne deres webområdet og mål, samt sette opp en AdWords-konto med en struktur som passer til din virksomhet og dens behov. I dag, i den første av to søkeord-relaterte innlegg, vil vi diskutere hvordan du bruker søkeord for å nå valgt målgruppe og hvordan forbli konkurransedyktige i forhold til andre som annonserer innen samme område. Spesielt vil vi dekke tips om generelle søkeord og formatering, grunnleggende søkeord og ulike søkeordvarianter.
General råd om søkeord og formatering
Før vi diskuterer hvordan man bør opprette og utvide søkeordlistene, er det viktig å gjøre noen punkter om formatering av søkeord.
Grunnleggende søkeord
Grunnleggende søkeord omhandler de grunnleggende temaene i deres annonsekampanje, de mest grunnleggende søkeordene som beskriver produktene eller tjenestene dine. Avhengig av dine overordnede annonseringsmål kan du velge å inkludere disse søkeordene i søkeordlisten din eller ikke, men disse søkeordene kan være nyttige når du først begynner å tenke på hvordan du skal annonsere produktet eller tjenesten du tilbyr.
Kontostrukturen du angir hjelper deg å identifisere disse grunnleggende søkeordene. Du kan også bruke søkeordverktøyet med varianten "Bruk synonymer" for å få et bredere spekter av ideer, eller se gjennom andre nettsteder for å se hvordan lignende virksomheter beskriver sine produkter. Husk at dine kunder kan bruke søkeord for å finne ditt produkt eller tjeneste som ikke er nøyaktig de ordene du ville brukt.
Det er viktig å merke seg at grunnleggende søkeord ofte vil være svært generelle, høyt trafikkerte og konkurranseutsatte. Som vi har nevnt i tidligere innlegg om annonseringsmål bør du, dersom du er fokusert på konverteringer eller avkastning, velge å ikke kjøre på slike generelle søkeord, men bare på mer spesifikke varianter av disse søkeordene.
Varianter av søkeord
Når du har identifisert noen grunnleggende søkeord, kan du begynne å utvide disse. Du kan bruke søkeordverktøyet, uten å krysse av for "Bruk synonymer" til å finne søkeordvarianter som vil hjelpe deg til bedre å forstå hvordan kundene søker etter dine produkter eller tjenester. Du vil kunne oppdage at mange av disse variantene er relatert til din virksomhet, og kanskje vurdere å inkludere disse i din søkeordliste. For en annonsør som selger laserbehandling kan det hende at variasjonene "rynke", "rynke krem" eller "anti rynke produkter" er relevante og bør inkluderes. Men annonsøren ønsker mest sannsynlig ikke å inkludere urelaterte varianter som "rynkefri bukse". I stedet kan annonsøren velge å legge til ord som "bukser" og "skjorter" som negative søkeord. Vi vil komme tilbake til negative søkeord i vårt neste innlegg.
Utvidede søkeord kan være mer hensiktsmessige for å nå et bestemt publikum. Dersom en annonsør forsøker å nå riktig målgruppe for en designerveske, kan generelle søkeord som "veske" eller "pung" i seg selv være ineffektive. Å kombinere disse grunnleggende søkeordene med utvidelser som "luksus" og "autentiske" vil kunne hjelpe å nå en målgruppe som er villig til å betale en høy pris for håndvesker av høy kvalitet, istedenfor prisbevisste kunder som er ute etter lavprisprodukter.
Å utvide søkeordene kan også hjelpe deg å nå de mål du har definert for annonsekampanjen. En annonsør som selger elektronikk kan være mer fokusert på salg og konverteringer enn merkevarebygging. Hennes oppgave blir da å skille ut kundene som er nærmere en beslutning i kjøpsprosessen. Én måte å gjøre dette på er å bruke konverteringsorienterte varianter slik som: "kjøp", "bestill", etc. Hun kan også inkludere bestemte merkenavn og produktnavn. Brukere som spesifiserer sine søk vet ofte nøyaktig hva de leter etter, og kan ha høyere sannsynlighet for å konvertere.
Vi håper disse tipsene om søkeord vil kunne hjelpe deg å forstå hvordan du bruker søkeord og varianter for å målrette mot bestemte målgrupper, og dermed nå dine annonseringsmål. I andre halvdel av våre tips om søkeord, vil vi diskutere søkeordets lengde, negative søkeord, og sletting av søkeord. Vi ønsker deg lykke til med å utvide din søkeordliste!
General råd om søkeord og formatering
Før vi diskuterer hvordan man bør opprette og utvide søkeordlistene, er det viktig å gjøre noen punkter om formatering av søkeord.
- Søkeord er ikke case-sensitive, så "reise til new york city" blir anerkjent som samme søkeord som "Reise til New York City".
- Du behøver ikke inkludere tegnsetting som punktum, komma og bindestreker. "Øye-briller" er det samme som "øye briller", men skiller seg fra "øyebriller", så du må ta med to separate søkeord når det passer seg - ett med mellomrom, og ett uten.
- Der det passer, må du huske å inkludere både entalls- og flertallsformene av dine søkeord. Selv om "fleksible søkeord" i søkeordverktøyet genererer andre søkeord for å inkludere potensielle synonymer, kan du sikre at du ikke gå glipp av relevant trafikk ved å inkludere både entalls- og flertallsformene av søkeordene.
- Det kan være lurt å unngå å inkludere dupliserte søkeord på tvers av annonsegrupper og kampanjer i samme konto. Annonsen vises bare én gang for et gitt søk, og disse dupliserte søkeordene konkurrerer dermed med hverandre for å vises.
Grunnleggende søkeord
Grunnleggende søkeord omhandler de grunnleggende temaene i deres annonsekampanje, de mest grunnleggende søkeordene som beskriver produktene eller tjenestene dine. Avhengig av dine overordnede annonseringsmål kan du velge å inkludere disse søkeordene i søkeordlisten din eller ikke, men disse søkeordene kan være nyttige når du først begynner å tenke på hvordan du skal annonsere produktet eller tjenesten du tilbyr.
Kontostrukturen du angir hjelper deg å identifisere disse grunnleggende søkeordene. Du kan også bruke søkeordverktøyet med varianten "Bruk synonymer" for å få et bredere spekter av ideer, eller se gjennom andre nettsteder for å se hvordan lignende virksomheter beskriver sine produkter. Husk at dine kunder kan bruke søkeord for å finne ditt produkt eller tjeneste som ikke er nøyaktig de ordene du ville brukt.
Det er viktig å merke seg at grunnleggende søkeord ofte vil være svært generelle, høyt trafikkerte og konkurranseutsatte. Som vi har nevnt i tidligere innlegg om annonseringsmål bør du, dersom du er fokusert på konverteringer eller avkastning, velge å ikke kjøre på slike generelle søkeord, men bare på mer spesifikke varianter av disse søkeordene.
Varianter av søkeord
Når du har identifisert noen grunnleggende søkeord, kan du begynne å utvide disse. Du kan bruke søkeordverktøyet, uten å krysse av for "Bruk synonymer" til å finne søkeordvarianter som vil hjelpe deg til bedre å forstå hvordan kundene søker etter dine produkter eller tjenester. Du vil kunne oppdage at mange av disse variantene er relatert til din virksomhet, og kanskje vurdere å inkludere disse i din søkeordliste. For en annonsør som selger laserbehandling kan det hende at variasjonene "rynke", "rynke krem" eller "anti rynke produkter" er relevante og bør inkluderes. Men annonsøren ønsker mest sannsynlig ikke å inkludere urelaterte varianter som "rynkefri bukse". I stedet kan annonsøren velge å legge til ord som "bukser" og "skjorter" som negative søkeord. Vi vil komme tilbake til negative søkeord i vårt neste innlegg.
Utvidede søkeord kan være mer hensiktsmessige for å nå et bestemt publikum. Dersom en annonsør forsøker å nå riktig målgruppe for en designerveske, kan generelle søkeord som "veske" eller "pung" i seg selv være ineffektive. Å kombinere disse grunnleggende søkeordene med utvidelser som "luksus" og "autentiske" vil kunne hjelpe å nå en målgruppe som er villig til å betale en høy pris for håndvesker av høy kvalitet, istedenfor prisbevisste kunder som er ute etter lavprisprodukter.
Å utvide søkeordene kan også hjelpe deg å nå de mål du har definert for annonsekampanjen. En annonsør som selger elektronikk kan være mer fokusert på salg og konverteringer enn merkevarebygging. Hennes oppgave blir da å skille ut kundene som er nærmere en beslutning i kjøpsprosessen. Én måte å gjøre dette på er å bruke konverteringsorienterte varianter slik som: "kjøp", "bestill", etc. Hun kan også inkludere bestemte merkenavn og produktnavn. Brukere som spesifiserer sine søk vet ofte nøyaktig hva de leter etter, og kan ha høyere sannsynlighet for å konvertere.
Vi håper disse tipsene om søkeord vil kunne hjelpe deg å forstå hvordan du bruker søkeord og varianter for å målrette mot bestemte målgrupper, og dermed nå dine annonseringsmål. I andre halvdel av våre tips om søkeord, vil vi diskutere søkeordets lengde, negative søkeord, og sletting av søkeord. Vi ønsker deg lykke til med å utvide din søkeordliste!