Googles serie om innholdsnettverket: Emne 2 – Strategisk budgivning
12. mars 2009

Fleksibel og dynamisk prissetting
Med innholdsnettverket har du alltid kontroll over hvor mye du betaler. For mål som er mer rettet mot direkte respons, som klikk og konverteringer, kan du velge CPC-prissetting basert på pris per klikk og bare betale når brukere klikker på annonsen. Hvis du er mer interessert merkevarebygging ved maksimalt antall annonsevisninger, kan du velge CPM-basert prissetting og betale for hver tusende visning. Etter at du har lagt inn budet, sørger AdWords prissettingssystem for at du aldri betaler for mye: Når du vinner en annonseauksjon, reduseres budet automatisk, slik at du bare betaler maksimalt ett øre mer enn minimumsprisen det koster å opprettholde annonsens plassering.
Innholdsbudgivning
En annen viktig prissettingsfunksjon for innholdsnettverket er innholdsbudgivning. Ved hjelp av innholdsbudgivning kan du velge å betale en annen pris når annonsen vises på en side i innholdsnettverket enn når annonsen vises på Google.no. Hvis du finner ut at du får flere salg fra innholdsnettverket, kan du bruke innholdsbudgivning til å flytte annonseinvesteringene i henhold til dette. Finn ut hvordan du aktiverer innholdsbud her.
Smart prissetting
Selv om du ikke aktiverer innholdsbud, kan du bruke AdWords-funksjonen for smart prissetting til å få mest mulig ut av pengene. Med smart prissetting reduserer Google automatisk de høyeste CPC-budene for bestemte sider i innholdsnettverket, basert på hvor sannsynlig det er at disse sidene resulterer i salg for deg. Igjen betyr dette at systemet sikrer at annonseringsbudsjettet er rettet mot stedene som gir deg størst avkastning.
Full kontroll over hvordan du betaler
Sammen kan disse ulike verktøyene for budadministrasjon og kostnadskontroll hjelpe deg med å sikre at du får størst mulig avkastning på annonseringen, samtidig som du får de beste resultatene.
I vårt neste innlegg om Googles innholdsnettverk skal vi snakke om den fleksibiliteten du har med hensyn til hvordan du leverer budskapet ditt til brukerene, henholdsvis tekst-, bilde- eller videoannonser.
Hvis du allerede er AdWords-annonsør og vil ha mer informasjon om hvordan du publiserer annonsene i innholdsnettverket, kan du klikke her for å få mer informasjon. Hvis du ikke er AdWords-annonsør, men vurderer å komme i gang, kan du klikke her.
Følg med, så snakkes vi snart!