Hva er kvalitetspoeng, og hvordan kan du få flere?
18. mai 2009
Når du annonserer med Google AdWords, er det viktig å huske på søkeordenes kvalitetspoeng, da de både kan ha innvirkning på annonseringskostnadene og annonserangeringen. Du kan holde kostnaden per klikk (CPC, cost-per-click) nede ved å sørge for at søkeordene har mange kvalitetspoeng. I dette innlegget skal vi forklare kvalitetspoeng mer i detalj, og gi deg tips om hvordan du kan få flere.
Hvordan beregnes kvalitetspoengene?
Som vi nevnte i det forrige innlegget beregnes kvalitetspoeng for hvert av søkeordene. De er basert på flere faktorer som måler hvor relevant søkeordet er for annonseteksten og en brukers søk, for eksempel:
Hvordan kan du få flere kvalitetspoeng?
Den beste måten å øke søkeordenes resultater uten å øke kostnadene, er gjennom optimalisering. Hvis du har få kvalitetspoeng, kan det hende du bruker søkeord, annonser eller destinasjonssider som ikke er så målrettede eller relevante som de kunne vært. Derfor anbefaler vi at du benytter deg av optimaliseringstipsene nedenfor for å gjøre annonsene mer målrettede og relevante, både for deg selv og for potensielle kunder.
Den siste delen av denne serien kommer neste uke, og da vil vi ta for oss kvaliteten på destinasjonssider og hva den har å si for det totale antallet kvalitetspoeng.
Hvordan beregnes kvalitetspoengene?
Som vi nevnte i det forrige innlegget beregnes kvalitetspoeng for hvert av søkeordene. De er basert på flere faktorer som måler hvor relevant søkeordet er for annonseteksten og en brukers søk, for eksempel:
- den tidligere klikkfrekvensen (CTR, clickthrough rate) for søkeordet og den samsvarende annonsen på Google
- kontohistorikken, som måles gjennom CTR-en for alle annonsene og søkeordene i kontoen
- den tidligere klikkfrekvensen til visningsadressen i annonsegruppen
- kvaliteten på destinasjonssiden
- søkeordets relevans for annonsene i annonsegruppen
- relevansen til søkeordet og den samsvarende annonsen for søket
- kontoens resultater i det geografiske området der annonsen skal vises
Hvordan kan du få flere kvalitetspoeng?
Den beste måten å øke søkeordenes resultater uten å øke kostnadene, er gjennom optimalisering. Hvis du har få kvalitetspoeng, kan det hende du bruker søkeord, annonser eller destinasjonssider som ikke er så målrettede eller relevante som de kunne vært. Derfor anbefaler vi at du benytter deg av optimaliseringstipsene nedenfor for å gjøre annonsene mer målrettede og relevante, både for deg selv og for potensielle kunder.
- Identifisér dine annonseringsmål. Med disse målene i bakhodet kan du bestemme hvilken strategi du vil bruke. Hvis du for eksempel ønsker å øke avkastningen, bør du fokusere på å lage annonser av høy kvalitet, slik at du bare når brukere som er ute etter det du har å tilby. Deretter må du sørge for å koble til destinasjonssider hvor potensielle kunder enkelt kan finne det annonsene tilbyr.
- Organiser kontoen slik at den er mest mulig effektiv, og tenk over hvordan kampanjene bør struktureres. Hvis du for eksempel jobber som eiendomsmegler, bør du lage minst to kampanjer: én for salg av hus og én for kjøp. Du kan ta dette ett steg videre ved å opprette annonsegrupper som «nye hus», «gamle hus» osv. I tillegg er det lurt å vurdere regional målretting som en del av kampanjestrukturen. Hvis du bare selger produkter i Oslo, vil du nå de riktige brukerne ved å bare målrette mot Oslo (i stedet for Norge).
- Velg relevante søkeord og plasseringer. Prøv å tenke over hvilke søkeord som på best mulig måte beskriver produktet eller tjenesten, og gruppér disse søkeordene i forskjellige temaer. I tillegg bør du bruke negative søkeord for å unngå visninger for brukere som søker etter noe annet som kanskje ikke er relevant for det du har å tilby. Her er et eksempel: Hvis du jobber som eiendomsmegler, bør du legge til negative søkeord som «leie», «utleie» og «husleie», slik at folk som søker etter hus til leie, ikke ser annonsen, da de trolig ikke vil klikke på den og dermed gi deg lavere CTR
- Lag enkle og målrettede annonser. Sørg for at innholdet i annonsene fanger oppmerksomheten til potensielle kunder og gjør at virksomheten skiller seg ut fra konkurrentene. Hvis du bruker søkeordene i annonseteksten, vil de vises i fet skrift for brukerne. Dette gir økt synlighet. I tillegg vil du ved å skrive annonsetekster med handlingsfremmende uttrykk som «kjøp her» eller «selg nå», øke muligheten for at brukeren faktisk klikker på annonsen.
- Optimaliser nettstedet for konverteringer. Hvis du vil ha bedre avkastning, bør du sørge for at potensielle kunder enkelt kan finne det annonsen tilbyr. Hvis annonsen for eksempel målretter brukere som er interesserte i å kjøpe et nytt hus i Oslo, bør et klikk på annonsen føre brukeren til et nettsted som tilbyr nye hus til salgs i Oslo. Dette er betydelig bedre målretting enn en hjemmeside eller indeksside for et meglerfirma, hvor brukeren deretter må søke etter nye hus.
- Spor kontoresultatene og test og gjør endringer i kampanjene for å få de resultatene du ønsker. Den beste måten for å finne ut hvordan det går med annonseringen er å overvåke kontodataene. Ved å kjøre rapporter og overvåke kontostatistikk som CTR, kvalitetspoeng og anslag for førstesidebud, kan du se hvilke kampanjer, annonsegrupper, annonser og søkeord som gjør det best, og hvilke som trenger forbedring.
Den siste delen av denne serien kommer neste uke, og da vil vi ta for oss kvaliteten på destinasjonssider og hva den har å si for det totale antallet kvalitetspoeng.