Bruke nøkkelindikatorer for resultat: Del 1
10. juni 2009

Hva er nøkkelverdier?
Kort fortalt er nøkkelverdi en verdi i Google Analytics som måler hvor godt nettstedet oppfyller målene dine. Hvis målet til nettstedet for eksempel er å selge produkter på Internett, er konverteringsfrekvensen i E-handel-rapporten en viktig indikator å holde øye med. Se hvilken andel av besøkende på nettstedet som går videre til å kjøpe fra deg, og se hvilke kilder de kommer fra. Det som skiller nøkkelindikatorer fra andre verdier er at disse verdiene er avgjørende for resultatene til nettstedet og Internett-bedriften.
Hvorfor bruke nøkkelverdier?
Opprettelse av nøkkelverdier er nyttig av to grunner. Endringer i disse forteller deg når du må gjøre noe. Hvis transittstoppfrekvensen på startsiden øker med 50 % må du finne ut hvorfor, og iverksette tiltak for å reversere trenden.
For det andre hjelper nøkkelverdier deg med å knytte Google Analytics-kontoen nærmere til resten av virksomheten. De hjelper deg med å forstå hva hver interessent ønsker fra Google Analytics-kontoen og fra firmaets tilstedeværelse på Internett. Involver kollegene dine i hvordan Internett-bedriften gjør det i henhold til viktige rapporter og verdier.
Hvordan listen av nøkkelverdier bør opprettes
Vellykket opprettelse av nøkkelverdier handler om å gjøre om nettstedets forretningsmål til verdier som gir mening i Google Analytics-kontoen. Alle virksomheter er forskjellige, så det er bare du som kan fastsette relevante verdier. For å komme i gang må du stille deg selv og viktige personer i organisasjonen ett spørsmål: Hva mener du er grunnen til at firmaets nettsted eksisterer? Skriv ned svarene. De vil sannsynligvis variere avhengig av hvem du spør. Det er viktig å få tilbakemelding fra alle avdelinger i firmaet og deretter prioritere svarene. Jeg foreslår at du beholder de 10 mest vanlige svarene.
Når du har tatt høyde for forretningsmålene, kan du starte med å opprette relaterte nøkkelverdier. La oss for eksempel si at et forretningsmål er å få flere til å komme til den fysiske butikken etter å ha besøkt nettstedet. Her vil en god nøkkelverdi i Analytics-kontoen være konverteringsfrekvensen av personer som besøker siden med veibeskrivelse til den fysiske butikken.
Her er noen ideer for å hjelpe deg med å opprette relevante nøkkelverdier å overvåke:
- Sørg for at de er viktige og tilknyttet virksomheten. Jeg har allerede nevnt dette, men det er svært viktig å knytte nøkkelverdiene til forretningsmålene. En nøkkelverdi som «tiltrekk flere besøkende» kan virke som et godt valg, men er den virkelig tilknyttet forretningsmålene? Hva om markedsføringsavdelingen klarer å fordoble antallet besøkende, men ingen av de nye besøkende kjøper noe? Da kan det være bedre å tiltrekke besøkende av bedre kvalitet, der kvalitet er målt med konverteringsfrekvens eller transittstoppfrekvens.
- Gjør dem gjennomførbare. Hvis du ikke kan iverksette gjennomførbare tiltak på bakgrunn av en av de valgte nøkkelverdiene, er den nytteløs. Spør deg selv: Hva gjør jeg hvis denne nøkkelverdien er fordoblet eller halvert i morgen?
- Fokuser på målgruppen og sett den i sammenheng. Hvis du deler rapporter med andre team-medlemmer, må du huske at ikke alt er relevant for alle. Hvis du deler verdier med team-medlemmer, må du fokusere på hva som er relevant for jobbene deres. Eksempel: «50 % av brukerne brukte søkefunksjonen på nettstedet forrige uke. Av disse forlot 45 % nettstedet umiddelbart etter å ha vist søkeresultatene for de ti beste treffene.» Dette er nyttig informasjon for medlemmer av design-teamet som jobber med å forbedre nettstedets søkefunksjon og for lederen deres, men det kan være unødvendig informasjon for markedsføringsavdelingen.