For mange virksomheter passer det å kjøre AdWords-annonser hele døgnet. For noen virksomheter som tilbyr varer eller tjenester som ikke er tilgjengelige hele døgnet, f.eks. en matleveringstjeneste som mottar ordrer fra kl. 11.00 til midnatt, gir det imidlertid ingen mening å annonsere utenfor åpningstiden, med mindre de er interessert i varemerkebygging.

Hva kan du gjøre for å bare vise annonsene når det er mest lønnsomt for virksomheten? Det er ikke særlig praktisk å stoppe annonsene midlertidig hver kveld og gjenoppta dem om morgenen. Derfor tilbyr vi annonseplanleggingsverktøyet som lar deg bestemme på forhånd når du vil at annonsene skal vises – og når de ikke skal vises. Avhengig av virksomhetens behov kan du velge å vise annonsene så mye eller lite du vil, fra 15 minutter per uke til døgnet rundt sju dager i uken.

Hvis du vil starte med annonseplanlegging, velger du ønsket kampanje og går til fanen Innstillinger. Nederst på siden vil du se Avanserte innstillinger, og under der igjen; Annonseplanlegging. Så klikker du på "Rediger".

Hvis du foretrekker 24-timers klokke i stedet for am/pm-systemet, klikker du på 24 timer til høyre.

Klikk deg inn på kolonnen Tidsperiode ved siden av den ønskede dagen for å planlegge annonsevisningen. Det vises et lite felt der du kan velge tidspunktet når annonsene skal vises. Hvis du vil angi flere tidspunkter, klikker du på Legg til en ny tidsperiode. Når du er fornøyd med innstillingene, lagrer du disse.

Ting å huske på
  • Kontroller tidssonen i AdWords-kontoen, og sørg for at den er angitt til tidssonen i ditt område, så planleggingen blir enklere.
  • Hvis du kjører flere kampanjer i ulike tidssoner, må du kontrollere at du har tatt hensyn til forskjellen i tidssonene når du planlegger.
  • Hvis du ikke er helt sikker på når kundene leter etter ditt produkt eller din tjeneste, kan du generere en kampanjeresultatrapport, og velge å vise resultater etter tidspunkt. Dette gir en god indikasjon på når annonsene får mest oppmerksomhet.
Hvem bør bruke annonseplanlegging?

Annonseplanlegging passer til en rekke forretningsmodeller der enten tjenesten som tilbys, eller den nettbaserte aktiviteten til målgruppen, er begrenset til visse tidspunkter eller ukedager. Vi har lagt merke til at virksomheter som selger til andre virksomheter, ofte bruker annonseplanlegging. Dette lar dem maksimere annonsesynligheten når det er mest sannsynlig at andre virksomheter leter etter dem – f.eks. i kontortiden.
Andre virksomheter bruker budjusteringsmodusen, som forklares nedenfor, til å øke CPC-budene i perioder som generer de mest verdifulle konverteringene for dem.

Avansert planleggingsalternativ: justere budene

En annen, svært nyttig funksjon er budjusteringsmodusen som lar deg øke eller redusere det høyeste CPC-budet på visse tidspunkter på dagen. Hvis du finner ut at annonsene gir best resultater i tidsperiodene fra kl. 12.00–14.00 og mellom kl.18.00 og 20.00, kan det være lurt å øke det høyeste CPC-budet til 120 % av standard høyeste CPC-bud i disse periodene for å sørge for at annonsene gjør det bra i annonseauksjonen og får en bedre annonserangering. Du har også muligheten til å redusere standard høyeste CPC-bud, for eksempel 80 % av standard høyeste CPC-bud, i tidsperioder som du anser som mindre viktige for virksomheten. Vær oppmerksom på at økning eller reduksjon av høyeste CPC-bud i annonseplanleggingsverktøyet ikke påvirker det daglige budsjettet. Dette forblir det samme.

Tobias, Lissi og