I vårt forrige innlegg om resultat- og brukerinformasjonsrapporter har vi allerede kommet inn på hvordan rapporter kan brukes til optimalisering av AdWords-kampanjer. I dette innlegget skal vi utvide dette emnet og vise deg de forskjellige rapportene du kan bruke for å forbedre de ulike sidene ved annonsene dine. Tips: Du kan sortere statistikken i alle rapporter i kampanjeadministrasjonsdelen samt i rapportsenteret, ved å klikke på kolonnetittelen.

Annonsetekster og nettadresser

Hvilke annonsereklamer er de mest vellykkede? Hvilke destinasjonsadresser genererer flest salg? Og hvilke må du se nærmere på? Ved evaluering av AdWords-kontoens ulike aspekter er klikkfrekvenser (CTR), kostnad per klikk (CPC) og gjennomsnittlig plassering de første verdiene du bør se på når du sammenligner resultatene for annonsetekster og nettadresser. Når målet med optimaliseringen er større avkastning, bør du fokusere på konverteringsverdiene og forsøke å minimere konverteringskostnadene. Det kan hende du legger merke til at enkelte annonsetekster og nettadresser har flere konverteringer enn andre og atskillig lavere konverteringskostnader, mens andre gir dårlige resultater. Ved å overvåke konverteringsstatistikken kan du iverksette informerte tiltak for å oppnå lavere konverteringskostnader.

Søkeord

Ved å bruke dataene i kontoen og rapporten om søkeordresultatene kan du enkelt se om de eksisterende søkeordene er vellykkede eller ikke og finne nye! Hvis du velger å overvåke eksisterende søkeord, har det nye grensesnittet en nyttig funksjon som fastslår det beste alternativet for søkeordmålretting. Du kan segmentere hvert søkeord etter samsvartype for søkeord. Når du har et søkeord med fleksibelt samsvar, kan du se hvor mange visninger og klikk du har hatt på fleksibelt og eksakt samsvar og setningssamsvar for dette søkeordet. På den måten kan du fastslå om fleksibelt samsvar fortsatt skal være angitt for søkeordet for å maksimere antall visninger, eller om CTR-verdien for fleksibelt samsvar er for lav slik at du faktisk bør velge et mer avgrenset samsvarsalternativ og/eller legge til negative søkeord.

En annen nyttig funksjon i det nye grensesnittet er knappen "Se søketermer" på Søkeord-fanen. Denne funksjonen kan brukes til å se hvilke søk som annonsen faktisk kjøres for, og på den måten bidra til å finne nye relevante søkeord som du ikke har tenkt på før, og negative søkeord som kan hindre at annonsen vises for irrelevante søk. Du kan lese mer om denne funksjon i vårt nye innlegg i serien med torsdagsinnlegg om det nye grensesnittet.

Rapporten om søkeordresultat i rapporteringsdelen er nyttig når du ønsker å fastslå hvilke resultater søkeordene dine gir i alle kampanjene eller i utvalgte kampanjer.

Plasseringer

Når du kjører annonser i Googles innholdsnettverk, kan du velge mellom to alternativer for å fastslå hvilke nettsteder som annonsene skal vises på. Hvis du bruker søkeord, vil systemet finne samsvar mellom søkeordlisten og relevante innholdsnettsteder. Du kan også velge å spesifisere nettsteder selv. Uansett kan du finne resultatstatistikk for nettstedene du kjørte på, både på fanen "Nettverk" i kampanjeadministrasjonsdelen i AdWords-kontoen, og i rapportsenteret.

– De administrerte plasseringene (de du har valgt) vises i rapportene "Plasseringsresultat" og "Søkeordresultat". Ved hjelp av den integrerte visningen under Kampanjer > Nettverk kan du overvåke og administrere dem på ett sted.

– De automatiske plasseringene (basert på søkeordene dine) ble tidligere vist kun i rapporten "Plasseringsresultat" i rapportsenteret. I det nye grensesnittet har vi integrert denne informasjonen i kampanjeadministrasjonen for å gjøre den mer nyttig. Nettverk-fanen viser derfor en liste over nettstedene du kjørte på. Når du ser gjennom dem, kan du legge til plasseringer av høy verdi med et enkeltbud i listen over administrerte plasseringer, eller du kan ekskludere plasseringer med lav verdi for å hindre at annonsen vises igjen på dette nettstedet.