Klikk-for-å-ringe telefonnummer for lokale annonser på mobile enheter
10. februar 2010
Potensielle kunder som søker via mobiltelefoner, foretrekker ofte å ringe virksomheten heller enn å besøke nettstedet hvis annonsøren har en lokal tilstedeværelse. Enten potensielle kunder ønsker å bestille direkte, foreta en reservasjon eller har spørsmål om tjenestene, vil et anrop være en enkel måte å få kontakt med deg på, noe som utgjør en vesentlig forskjell mellom bruk av mobiltelefoner og bruk av datamaskiner.
Nå kan du gjøre det enda enklere for dem å ringe, og for deg å spore hvor mange anrop du mottar fra annonsene.
Du kan ta med et stedsspesifikt telefonnummer til din virksomhet i annonser som vises på mobile enheter med fullfunksjonsnettlesere. Brukere klikker bare på nummeret for å ringe til deg, på samme måte som de kan klikke for å besøke nettstedet. Siden annonser kan vises basert på hvor brukeren befinner seg, vil dessuten en potensiell kunde se og klikke for å ringe telefonnummeret til nærmeste filial, ikke en som ligger på den andre siden av byen.
Annonsører som deltar i beta-testen, kan rapportere om svært positive resultater. I snitt har de hatt en 5–30 % økning i klikkfrekvensen. Mange annonsører mottok også flere klikk til nettstedene i tillegg til flere telefonsamtaler.
Hvis du vil vise et klikk-for-å-ringe telefonnummer i annonser på mobile enheter med fullfunksjonsnettlesere, følger du disse to trinnene:
- Konfigurer stedsutvidelser og legg til virksomhetstelefonnummeret. Kundene kan klikke for å ringe til virksomheten din på det stedet som ligger nærmest dem.
- Kontroller at du har valgt å vise annonsene på iPhone-enheter og andre mobile enheter med fullfunksjonsnettlesere, i kampanjeinnstillingene.
Det var det. Kunder kan nå klikke for å ringe til deg via dine annonser. Hvis kampanjene dine allerede er konfigurert på denne måten, vil telefonnumrene automatisk begynne å vises som klikk-for-å-ringe nummer på mobile enheter med fullfunksjonsnettlesere. Et klikk som lar brukeren ringe virksomheten, vil koste det samme som et klikk som tar brukeren til nettstedet.
Slik finner du ut hvor mange anrop du har mottatt fra annonsene:
- Gå til fanen Kampanjesammendrag i AdWords-kontoen.
- Klikk på rullegardinmenyen Filter og visninger, og velg Del opp etter.
- Velg deretter Klikktype.
Rapporten viser hvor mange klikk og anrop du har mottatt. Du kan vise mottatte anrop på kampanje-, annonsegruppe- eller søkeordnivå.
Hvis kampanjene dine allerede er konfigurert med telefonnummer i stedsutvidelser og du har valgt mobile enheter med fullfunksjonsnettlesere, men du foretrekker å velge bort klikk-for-å-ringe nummer, kan du fjerne telefonnummeret fra stedsutvidelsene i AdWords.