I det forrige blogginnlegget beskrev Projecter de første fire feiloppfatningene som byråer regelmessig møter hos potensielle kunder. I dag skal vi fullføre denne serien med gjesteblogginnlegg med del nr. 2.

«Vi har ikke råd til å annonsere på Internett»

Dette ligner på feiloppfatningen som allerede ble diskutert i det forrige blogginnlegget, vedrørende budsjett. Google AdWords tilbyr en rekke svært nøyaktige kontrollmekanismer. AdWords-kampanjer kan dessuten optimaliseres mot kostnaden for ønsket handling på nettstedet (for eksempel registrering, kjøp, nedlasting osv.). Så snart det tilgjengelige budsjettet for markedsføringsformål er bestemt og en mål-CPA er fastsatt (CPA, cost-per-acquisition = kostnad per kjøp), kan du optimalisere kampanjen slik at mål-CPA-en oppfylles eller overstiges. Det mest ideelle scenariet er at budsjettet kontinuerlig kan økes så lenge man oppnår en tilfredsstillende avkastning.

«Vi får bare nye kunder fra anbefalinger. Vi trenger derfor ikke å markedsføre nettstedet.»

Hvem vet hvor lenge talsmenn for denne oppfatningen kan fortsette å leve på anbefalinger uten noen tilstedeværelse på Internett! I dag er mottoet ofte noe i denne duren: «Hvis en virksomhet ikke har noen nettbasert tilstedeværelse, eksisterer den ikke ...» Hvis anbefalinger utenom Internett er den eneste kilden til nye kunder, vil selvfølgelig eieren anse dem som svært viktige. Du bør likevel ikke undervurdere effekten av nettbasert markedsføring.


«Brukerne vil vel alltid se den samme annonsen?»

Folk tror ofte at man bare kan ha én AdWords-annonse som vises for alle søkeordene. Dette er imidlertid ikke riktig. AdWords tilbyr mange flere muligheter, for eksempel markedsføring av produkter eller tjenester med målrettede og spesifikke annonsegrupper. Regional målretting og språkmålretting, samt muligheten til å vise annonser bare i løpet av bestemte tidsrom, gir tilgang til flere metoder for nøyaktig justering av annonseteksten. Hvis du hele tiden ser den samme annonsen for det samme nettstedet, selv om du skriver inn ulike søkeord, er sannsynligvis ikke AdWords-kontoen opprettet på noen særlig profesjonell måte.


«Søkeord = søk = 1 ord»?

Kunder blir innimellom overrasket over at søkeord kan bestå av mer enn bare ett ord, og at de faktisk ofte gjør det. Søkeord er ordene eller ordkombinasjonene/uttrykkene i AdWords-kontoen som utløser visning av annonsene. I tillegg til bruk av samsvarsalternativer for søkeord, er det også svært viktig at du legger til søkeord som består av flere ord. For det første har vi lagt merke til en trend der brukere skriver inn lengre, mer spesifikke søk (for eksempel «jeans med bootcut» i stedet for bare «jeans»). Søket er det som skrives inn i søkefeltet på Google. For det andre vil kostnaden per klikk (CPC) for slike termer, generelt være rimeligere på grunn av mindre konkurranse. Jo mer generelt et søkeord er, desto dyrere vil på den annen side CPC-en være.

Mange av disse spørsmålene dukker opp med bemerkelsesverdig hardnakkethet. Dette tyder på at det fortsatt er nødvendig å gå nærmere inn på hvordan søkeordmarkedsføring fungerer. Vår erfaring har vist at begge parter (kunde og byrå) drar nytte av at man kommer frem til en klar forståelse av AdWords-strategien og tilknyttede resultatmål. Vi mener dessuten at bruk av Googles nettbaserte ressurser, for eksempel denne bloggen eller brukerstøtten for AdWords, er svært nyttig for å oppnå en bedre forståelse av emnet. Dette gjelder selvfølgelig også for andre spesialiserte blogger som handler om AdWords.

Innlegg av Jasmin Schindler og Katja von der Burg fra Projecter, et byrå for nettbasert markedsføring

PS: Har du et AdWords-byrå eller blogger du om AdWords? Er du også interessert i å bidra med et gjesteinnlegg i Inside AdWords-bloggen? Nøl i så fall ikke med å bruke dette skjemaet til å kontakte oss med forslagene dine!