Slik konverterer du besøkende til kunder – Del 2
13. oktober 2010
Vi la nylig ut del 1 i serien om hvordan du konverterer besøkende til kunder.
I del to skal vi i dag lære om noen vanlige feil som kan hindre besøkende i å gjennomføre en handling på nettstedet ditt.
Registrering
«Én ting jeg ikke helt skjønner når det gjelder nettsteder, er hvorfor jeg må registrere meg før jeg kan handle. Hvorfor finnes det hindre som å opprette brukernavn og passord? Jeg ønsker bare en rask og sikker måte jeg kan kontakte deg på eller kjøpe noe fra deg på»*.
- Tillat kjøp uten registrering: La kundene kjøpe varer på nettstedet ditt uten å måtte opprette en konto. Du kan likevel fange opp opplysninger som e-postadresse i skjemaet for betalingsopplysninger. Du kan også gi dem mulighet til å registrere seg etter at de har handlet.
- Gjør registreringen enkel: Prøv å begrense hvor mange opplysninger brukerne må oppgi for å registrere seg. Ikke be om andre opplysningene enn de du virkelig trenger.
- Fremhev fordelene: Hvis du vil oppmuntre kundene til å registrere seg, må du fortelle dem hvilke fordeler det vil gi dem.
Skjemaer
Ingen liker å fylle ut skjemaer. Jo lenger og mer komplisert et skjema er, desto mer sannsynlig er det at kunder gir opp og forlater siden. Du må prøve å gjøre denne prosessen så enkel og rett frem som mulig.
- Ikke be om unødvendige opplysninger: Begrens antall felter og trinn i betalings- eller forespørselsprosessen. Ikke be kunden om andre opplysninger enn de du virkelig trenger.
- Vis oversiktlige trinn: Bruk et statusfelt som viser hvilket trinn kunden er på i betalingsprosessen. Dette skaper forventninger, og gjør at prosessen virker overkommelig.
- Unngå distraksjoner: Det kan være lurt å unngå annonsering og unødvendige navigeringslinjer under betalingsprosessen. Minimer distraksjoner som kan føre til at en kunde forlater siden.
Oversiktlighet
For å opparbeide tillit hos brukerne bør nettstedet være tydelig på tre hovedområder: formålet med virksomheten, hvordan nettstedet kommuniserer med datamaskinen til brukeren, og hvordan du vil bruke brukerens personlige opplysninger, hvis du ber om dem. Du kan lese mer om det i denne brukerstøtteartikkelen.
- Vær åpen om annulleringer og returer: Kundene vil vite at de kan returnere varer som ikke passer, eller annullere en bestilling hvis situasjonen endrer seg.
- Gi klarhet når det gjelder priser: Vær oversiktlig når det gjelder totalkostnader, og informer kundene tidlig om eventuelle tilleggsavgifter for levering eller bestilling.
- Tilby sikkerhet: Kontroller at sidene dine er sikre, og ta med kjente symboler som angir dette.
Det var alt for dette innlegget. I vårt tredje og siste innlegg i denne serien skal vi ta et dypdykk inn i noen av Googles beste gratisverktøy, som gjør det enklere for deg å forstå hvilke av emnene ovenfor du bør konsentrere deg om på nettstedet ditt.
*Få nettstedet til å fungere, Google, 2009.
Skrevet av Lotem Lev-Ari - Google AdWords og Jonas - Inside AdWords teamet