Serien om nettdesign for netthandel: Styrk kjøpssyklusen
16. februar 2010
I innleggene De beste fremgangsmåtene for nettdesign og optimalisering av destinasjonssider og Nettdesign snakket vi om hvordan nettstedet bør utformes for å beholde besøkende og forenkle nagiveringen. I dag skal vi gi dere råd om hvordan produktene bør presenteres til potensielle kjøpere, og hvordan kjøpssyklusen kan gjøres mer effektiv for å oppnå salg.
Nettstedet er det viktigste salgsverktøyet, og måten du presenterer produktene og strukturerer kjøpssyklusen på, vil avgjøre hvor mange salg du genererer. Vurder følgende tips om hvordan du bør utforme produktsidene og strukturere kjøpssyklusen på nettsidene.
Produktkategorier
Du bør forenkle navigeringen så mye som mulig. Det skal være lett for brukere å titte på produktkategorier og navigere frem og tilbake på sidene.
- Vis produktgruppene tydelig: Gjør det enkelt å finne kategorideler ved å plassere koblinger i et statisk sidefelt som vises på alle sidene. På denne måten vil brukerne alltid vite hvordan de går tilbake til en bestemt produkttype. Hvis du har et spesielt produkttilbud eller tilbyr rabatter, kan du i tillegg vurdere å fremheve den aktuelle produktdelen med et handlingsfremmende uttrykk eller et ikon.
- Hold nettstedet så oversiktlig som mulig. Poenget er å tilby kundene produktene de leter etter så raskt og tydelig som mulig. Skrifttype, bildestørrelse og bakgrunnsfarger vil derfor påvirke handlingene de utfører.
Spesifikke produktsider
- Produktutforming: Finn den rette kombinasjonen av bilder og tekst. Det ene virkemiddelet bør ikke overdøve det andre. Det er også svært viktig å tilby tydelig og relevant informasjon om produktet (f.eks. sluttpris og hovedfunksjoner eller fordeler).
- Alternativer for visning: Tilby alternativer for zooming for å skape en mest mulig virkelighetstro opplevelse av produktet. I tillegg bør du sørge for at bildene er store nok.
- Sammenligninger og anmeldelser: Det er helt naturlig at brukere og kjøpere ønsker å sammenligne produkter. Hvor mange ganger har du rådført deg med andre som har kjøpt et produkt som du selv vurderer å kjøpe?
- Vis kundene hvor de skal gå: Ta med en tydelig handlingsfremmende knapp på siden med produktinformasjon, slik at kundene ikke trenger å finne ut hvor de skal navigere på nettstedet.
Kjøpssyklusen
Gjør det enklest mulig å kjøpe produktet ditt. Sørg for at kjøpssyklusen er så effektiv og kort som mulig, og ikke ta med unødvendige trinn. Du kan også gjøre følgende:
- Bruk et statusfelt øverst på alle sidene i prosessen for å vise hvor mange trinn brukerne må fullføre. Slik unngår du at brukerne blir utålmodige.
- Få brukerne til å kjenne seg trygge: Ta med informasjon om retur, sluttpris og levering på den første siden i betalingsprosessen. Dette gir brukerne tillit til tjenestene dine før de bestemmer seg for å kjøpe produktet.
- Bruk sikre sider. Forsikre kundene om at sidene er sikre med en kort setning eller vanlige ikoner, for eksempel et hengelåsikon.
- Unngå registrering. Brukerne kan angi e-postadressene i skjemaet for betalingsopplysninger, og du kan ta med en avmerkingsrute slik at de kan velge å motta ytterligere produktinformasjon. La det være opp til brukerne selv å bestemme hva mer de vil gjøre på nettstedet.
- Vær konsis: Ikke be om irrelevante opplysninger eller unødvendig informasjon om kunden. Trenger du virkelig å vite hva vedkommende arbeider med?
- Gjør kjøpsprosessen så rask som mulig. Prøv automatisk utfylling av felter.
- Unngå distraksjoner. Dette er ikke tidspunktet for å annonsere for andre produkter. Fokuser på å få brukeren til å fullføre kjøpet av produktet for å sikre et salg på nettstedet.
Vi håper dette innlegget gav deg ideer til hvordan du kan forbedre nettstedet.
Ikke gå glipp av vårt neste innlegg om hvordan du sporer resultater og lager testutforminger av elementer på nettstedet ved hjelp av gratis AdWords-verktøy!
Glem heller ikke å ta en titt på e-boken «Få nettstedet til å fungere» for å få mer informasjon om hvordan du gjør nettstedet ditt lønnsomt for netthandel.