Dette er det fjerde innlegget i serien om nettdesign for netthandler. I de første innlegg fikk du råd og informasjon om hvordan du designer nettstedet og optimaliserer navigeringen for å maksimere det nettbaserte salget. I det andre innlegget fokuserte vi på hvordan designe produktkategorisider og betalingsprosessen for å gi potensielle kjøpere den beste kjøpsopplevelsen og gjøre nettstedet lønnsomt.

I dag skal vi ta for oss noen viktige punkter du bør ta hensyn til når du designer nettstedet for flere markeder og språk. Hele 63 % av verdens Internett-brukere benytter et annet språk enn engelsk (1). Netthandelen vokser raskt innenfor EU, og en tredel av EUs befolkning kan tenke seg å kjøpe et produkt fra et annet medlemsland (2). Forsendelser til utlandet har etter hvert blitt helt nødvendig for mange nettbaserte virksomheter, mens nettdesign og innhold noen gang blir oversett når det gjelder salg til utlandet.

  • Språk og kulturforskjeller kan i visse tilfeller avgjøre hvor raskt en kunde bestemmer seg for å kjøpe et produkt på nettet. Ting som for eksempel farger, skrifttyper og måten du kommuniserer med kundene på, kan variere stort ved salg av produkter til potensielle kjøpere i ulike regioner. La oss ta en titt på hva du bør huske på når du designer nettsteder for andre språk og land:
  • Gode oversettelser: bruk profesjonelle oversettere. Innholdet bør være kulturelt relevant for de besøkende og ikke en direkte oversettelse av originalen. Sørg også for at titler og koblinger på siden oversettes samt viktig informasjon om kundestøtte
  • Kontaktinformasjon: pass på at du har de nødvendige ressursene slik at kunder kan få snakke med noen på sitt eget språk. Oppgi om mulig lokal kontaktinformasjon som telefonnumre og postadresser
  • Priser og levering: sørg for at alle priser er oppgitt i lokal valuta og at leveringsinformasjonen gjelder landet der brukerne befinner seg.
  • Sesongbetonte aspekter: dra fordel av lokale ferier og høytider i ulike land ved å tilby spesialtilbud eller tilpasse tekstene i AdWords-kampanjene
  • Farger og grafikk: tenk over de kulturelle implikasjonene av forskjellige farger og grafikk. Visste du for eksempel at fargen grønn har en religiøs betydning i enkelte land, eller at fargen rosa, som har et feminint uttrykk i den vestlige verden, symboliserer tillit i Korea?

Vi håper at du syns dette innlegget var nyttig. Hvis du fremdeles lurer på hvilke farger som passer best, eller hvilke handlingsfremmende uttrykk du bør ta med i for eksempel den spanske versjonen av nettstedet, kan du ta det helt med ro. Du behøver ikke å gjette deg frem. Ikke gå glipp av det siste innlegget i denne serien som handler om de viktigste gratis AdWords-verktøyene for sporing av resultater på nettstedet!

(1) Kilde: Searchenginewatch.com, september 2009

(2) Kilde: European Interactive Advertising Association, april 2009

Skrevet av